ENCYKLOPEDIA SERIALU
‘Craig znad potoku’ to opowieść o przygodach Craiga i jego dwóch najlepszych przyjaciół – Kelsey i J.P., które dzieją się w nieokiełznanej leśnej bazie nad potokiem. W tej krainie dzieci rządzą w fortach na drzewach i na rowerowych rampach.
Odcinki przedstawiają bohaterów, którzy codziennie zapuszczają się w nieodkryte obszary potoku, poznają nowych przyjaciół i od czasu do czasu pakują się w tarapaty w czasie zabawy w ich forcie zwanym Pieńkiem. Akcja dzieje się głównie nad potokiem, ale też przedstawia rodzinne życie dzieci.
CRAIG
Craig jest poszukiwaczem i budowniczym. Jego największą misją jest namierzyć i umieścić na mapie każdą, nawet najmniejszą skałę i drzewo w dziczy nad potokiem. Kiedy akurat nie podróżuje w nieznane i ma wolny czas na zabawę, można go spotkać w Pieńku, gdzie buduje katapulty, mosty linowe lub gigantyczne pułapki z kleju na „wrogów”.
Craig jest w gorącej wodzie kąpany, uroczy, inteligentny i nigdy nie jest zarozumiały, chyba że chodzi o bycie dobrym z matmy. To też skrupulatny planista. Uwielbia rysować plany i mapy. To jednak oznacza, że bardzo się denerwuje, kiedy coś nie idzie po jego myśli.
Craig jest prawdziwym liderem. Gdy tylko coś poróżni dzieci, nie omieszka przypomnieć im szybko, co ich wszystkich łączy.
Craig nosi przy sobie Torbę Skarbów, gdzie wkłada różne bibeloty i klejnoty oraz Berło z Domu Dziadka – odpiłowany kawałek poręczy schodów, w której kiedyś zaklinowała mu się głowa.
KELSEY
Kelsey jest kieszonkowym wulkanem energii. Chociaż chodzi dopiero do trzeciej klasy, postrzega siebie jako wytrwałego i bardzo doświadczonego wojownika.
Kelsey mieszka z tatą. Ma małą rodzinę, a jej ojciec często jest zajęty pracą, dlatego Kelsey spędza dużo czasu w domu, pochłaniając książki fantasy. Zainspirowana osobistą biblioteczką, często odpływa w świat wyobraźni. Zamienia się wtedy w narratora i mówiąc sama do siebie, wyobraża sobie, że jest utrudzonym wojną książkowym bohaterem.
Zawsze u boku Kelsey (a raczej na jej głowie) przesiaduje jej skrzydlaty wojenny kompan- papuga Mortimor. Kelsey włada także plastikowym mieczem, który sama zrobiła.
JP
J.P. jest najstarszy z całej trójki. To szóstoklasista, który w sercu wciąż jest przedszkolakiem. To niezdarny słodziak, który często pakuje się w tarapaty. O ironio, to jego młodsi przyjaciele zwykle troszczą się o niego.
J.P. jest wyluzowany. Niespecjalnie przejmuje się tym, co inne dzieci o nim mówią. Właściwie sam nie wie, czy mówią cokolwiek. Taka postawa „nie martwię się niczym i nie przejmuję” powoduje, że J.P. chętnie bierze udział w każdej przygodzie, którą wymyśli Craig czy Kelsey.
J.P. mieszka z mamą i starszą siostrą Laurą. Jako jedyny w sąsiedztwie zaciąga południowym, nosowym akcentem, często wpadając w potok słów – przechodząc od cudacznych koncepcji science-fiction, do stwierdzenia, jak bardzo smakuje mu obiad.
TEMATY I WĄTKI
KREATYWNOŚĆ W STYLU “ZRÓB TO SAM”
Potok jest wyjątkowy i jako jedyna część świata nietknięty dorosłością. Dzieciaki kreują w lesie nad potokiem swoje małe królestwo co nadaje serialowi magii.
Dzieci znad potoku, szczególnie Craig, wykorzystują przedmioty codziennego użytku, aby stworzyć swoje kostiumy, fortece i akcesoria. Inspirują inne dzieci, żeby spojrzały na swój świat z nowej perspektywy i rozbudziły swoją kreatywność.
RODZINA CRAIGA – PAŃSTWO WILLIAMS
Nicole to mama Craiga. Pracuje jako szkolny terapeuta i wie wszystko o uczuciach. Nicole jest ciepła i kochająca, choć nie boi się bycia bezpośrednią w stosunku do ludzi. Gdy jest zdenerwowania, nie kryje się z tym.
Duane to ojciec Craiga. Uważa się za zabawnego tatę i uwielbia opowiadać oklepane tatusiowe żarty. W przeszłości był wyluzowany, więc stara się utrzymać ten wizerunek regularnie trenując na siłowni i – ciągle opowiadając suchary.
Bernard jest starszym bratem i przeciwieństwem Craiga. Skoncentrowany na nauce Bernard pragnie jedynie być odpowiedzialnym i samodzielnym dorosłym. Kiedy akurat nie urządza sobie żartów z młodszego brata, spędza czas z miłością swojego życia - dziewczyną Alexis.
Jessica jest młodszą siostrą Craiga. Jest szczególnym dzieckiem i lubi robić rzeczy po swojemu. Ta cecha łączy ją z Craigiem. Podchwyciła dużo „trudnych słów” od Bernarda i mamy, a przy tym ma też dziwne zamiłowanie do telewizyjnych programów na temat gospodarki.
DZIADKOWIE CRAIGA
Dziadek Earl to dziadek Craiga ze strony ojca i jego największa inspiracja. Zanim przeszedł na emeryturę był inżynierem i wciąż spędza czas, budując gadżety do domu. Jego pomysłowość i pasja do przebywania poza domem pomogła ukształtować Craiga. Dziadek jest inteligentny i cierpliwy, a jednak wciąż ekscytuje się jak dziecko, kiedy jego wnuki są w pobliżu.
Babcia Jojo to babcia Craiga ze strony ojca. Aktywistka za młodu, a od lat członkini rady miasta na przedmieściach Maryland.
KIT
Kit jest kwintesencją bizneswoman. Prowadzi Drzewo Handlowe nad potokiem, które jest centrum przekąsek i nie tylko. Jeśli czegoś potrzebujesz, Kit z pewnością to ma i chętnie tym pohandluje.
KRÓLOWA KANAŁÓW
Królowa Kanałów to lider Dzieciaków z Kanałów, grupy, która czuje się bardziej komfortowo w kanałach, niż nad potokiem. Jako była pływaczka, Królowa Kanałów obecnie panuje w królestwie, które jest bezpieczną przystanią dla dzieci uważanych za „dziwne”. Jest miłą i lojalną liderką swoich podwładnych i przyjaciół.
LEŚNE ZUCHY
Leśne Zuchy są samozwańczymi strażnikami prawa potoku. Jeżeli Jason, Tony i Boris zauważą, że ktoś łamie prawo, szybko informują o tym dorosłych. Prawdziwym rywalem Craiga nad potokiem jest właśnie Jason. Mimo że Zuchy nie są zbyt lubiane, to wierzą, że robią dobrą robotę, zapewniając bezpieczeństwo nad potokiem.
DZIKONESSA
Dzikonessa jest obrońcą dzikiej przyrody znad potoku. Jeżeli zobaczy przewróconego do góry nogami żółwia lub dziecko rzucające w wiewiórkę, to z pewnością zainterweniuje, pojawiając się na grzbiecie swojego gigantycznego psa i zarazem najlepszego przyjaciela o imieniu Kniejogrom.
DZIESIĘCIU ZAWODNIKÓW
Dziesięciu Zawodników to rowerowy gang, który robi wariackie salta i szaleje nad potokiem. Dziesięciu Zawodnikom przewodzi Cykolo, a w gangu jest też Karciarz, Cannonball i Todd.
KONIARY
Koniary to cztery dziewczyny - Mackenzie, Maney, Melissa i Marie, które kochają konie tak bardzo, że udają, że są końmi na co dzień. Koniary można spotkać na łące majestatycznie udające, że jeżdżą konno i jedzą owies. Maney jest silną „kobyłką”, która podkochuje się w J.P. Mackenzie jest faktyczną liderką, pomimo że tylko Melissa naprawdę widziała w życiu konia. Marie nie jest zbytnio zainteresowana końmi, ale lubi przebywać w towarzystwie swoich zafascynowanych tymi zwierzętami przyjaciółek.
TEN, KTÓRY SIĘ NIE DRAPIE
Ten, który się nie drapie to malutki dzieciak o niezwykłej mocy. Jest odporny na trujący bluszcz. Wykorzystuje swoją moc, aby samotnie korzystać z głęboko ukrytej trampoliny w Zagajniku Trującego Bluszczu.
KRÓL WYSYPICHA
Król Wysypicha rządzi olbrzymim terenem, na którym znajdują się śmieci i rupiecie, zwanym Stertą Rupieci. Pilnuje swojej kolekcji skarbów jak jastrząb, gotowy odeprzeć atak potencjalnych złodziei.
PASJONATKA REGAŁÓW Z KSIĄŻKAMI
Pasjonatka Regałów z Książkami to stała bywalczyni biblioteki, mol książkowy. Prowadzi sekretny biznes polegający na robieniu streszczeń za cukierki. Jest też jedną z dobrych przyjaciółek Kelsey i jedynym dzieckiem, które też czyta serię książek „Dragonmancer”.
PAINTBALLOWY MIKE
Paintballowy Mike jest liderem Paintballowców z piątej klasy. Jest uczestnikiem trwającej painballowej wojny w Alei Tęczy toczonej przeciwko Paintballowcom z siódmej klasy. Mike traktuje paintball bardzo serio i chce przewodzić szóstoklasistom w drodze do zwycięstwa.
STARSZYZNA POTOKU
Starszyzna Potoku, czyli Mark, Barry i David - to trójka dwudziestolatków, którzy nigdy nie przestali bawić się nad potokiem. Są bogaci w wiedzę o tych terenach, zdobywaną ponad dekadę i dzielą się nią pod warunkiem, że nie przeszkadzasz im w rozgrywce w Lochy i Smoki
WIEDŹMY ZNAD POTOKU
Tabitha i Courtney to dwie nastolatki, które spędzają całe wieczory nad potokiem, dając upust ciśnieniu z liceum i używając kart tarota do przepowiadania przyszłości.
MIEJSCA
PIENIEK
Craig, Kelsey i J.P. wybrali stary pusty pieniek na swój fort. Jest tam manekin treningowy do walk dla Kelsey, stół do rysowania map, dziwne pułapki, dzięki którym mogą chronić swój fort przed wrogami i most linowy do szybkiej ucieczki.
Podwieszone krzesło ogrodowe daje dzieciakom dostęp do środka pieńka – wydrążona podziemna kryjówka jest zaopatrzona w sekretne zapasy przekąsek, deskę do prasowania, peryskop, śpiwory i prywatną bibliotekę Kelsey. Craig stworzył pneumatyczny tunel, za pomocą którego może dostarczać wiadomości w butelce poza potok, w sytuacjach, kiedy są tu uwięzieni. Jest tam też specjalna pokrywa, która chroni przed wrogami i działaniem żywiołów.
DRZEWO HANDLOWE
Drzewo Handlowe jest głównym rynkiem potoku, na którym dzieci się spotykają i handlują swoimi rzeczami za przekąski i zabawki. Drzewo Handlowe jest w posiadaniu Kit, znającej się na biznesie dziewczyny, która uwielbia się targować. Tak jak Craig, zmieniła zwyczajne drzewo w coś o wiele ciekawszego. Drzewo Handlowe jest zawsze wypełnione gwarem dzieci.
JASKINIA STARSZYZNY
Podziemne miejsce spotkań starszyzny znad potoku, grupy trzech nerdów po dwudziestce, którzy wiedzą wszystko, co można wiedzieć o potoku.
Jeżeli jakieś dziecko ma pytanie odnośnie historii potoku, to idzie do starszyzny i składa dar w postaci napoju gazowanego lub energetycznego drinka, aby otrzymać w zamian słowa mądrości świata.
DOM CRAIGA
Craig mieszka w Herkleton, przyjemnym przedmieściu na Wschodnim Wybrzeżu USA. Dom Williamsów jest ciepły i czysty. Ma otwartą kuchnię, gdzie gromadzi się cała rodzina i wykończoną piwnicę, gdzie tata ma domową siłownię, w której może poćwiczyć.
Pokój Craiga jest wypełniony mapami, planami i innymi znalezionymi „skarbami”.
DOM KELSEY
Kelsey mieszka w kamienicy z ojcem i swoim ptakiem, Mortimorem. W pokoju trzyma mnóstwo ulubionych książek i klatkę dla Mortimora.
DOM J.P.
J.P. mieszka w domku na rancho, wraz z mamą i starszą siostrą Laurą. Ich podwórko jest nieco zarośnięte, bo zarówno Laura, jak i mama są zajęte pracą albo wychowywaniem J.P.
DOM BABCI I DZIADKA
Dziadek i Babcia mieszkają w starej dzielnicy, około pół godziny drogi od Craiga. Dla Craiga jest to dom pełen cudów i tajemnic. Oprócz potoku, ulubionym miejscem Craiga, jest piwnica dziadka, w której dziadek trzyma dużo narzędzi i starych przyrządów wyłożonych na półkach i hakach.
BIBLIOTEKA HERKELTON
Biblioteka to miejsce, gdzie Kelsey spędza większość czasu, jeśli nie jest nad potokiem. Uwielbia studiować sekcję Książek Młodych Dorosłych i rozmawiać o lekturach ze swoją przyjaciółką – Stacks.
STERTA RUPIECI
Daleko w górze potoku, za Duckmart, jest potężna forteca rupieci pilnowana przez Króla Wysypicha. Pieczołowicie zebrał i zorganizował potokowy śmietnik i przemienił go we własne królestwo. Jeśli czegoś potrzeba, Wysypicho to miejsce, w którym można wszystko znaleźć, chyba że Król Wysypicha to utrudni.
ŁĄKA
Łąka to miejsce Koniar, po którym galopują wśród wysokiej trawy i ćwiczą wyszukane wysokie skoki.
ZAGAJNIK TRUJĄCEGO BLUSZCZU
Duże poletko trującego bluszczu to podwórko wielkości 18 metrów kwadratowych, mocno chronione przez Tego, Który Się Nie Drapie. Niewielu weszło tam i wróciło… bez późniejszego uczucia swędzenia.
KANAŁY
Kanały łączą z potokiem wszystkie ulice Herkleton. To siedlisko szopów i pająków, ale przede wszystkim – Dzieciaków z Kanałów.
TYŁEK W DRZAZGACH
Nazwa pochodzi od kilku starych i niebezpiecznych stołów piknikowych. Tyłek w Drzazgach to potokowy staromodny salon, gdzie dzieciaki popijają soczki z kartoników i grają w karty w Wyzwól Swoją Bestię.
TĘCZOWA ALEJA
Jaskrawe okopy - pole niekończących się wojen paintballowych pomiędzy Painballowym Mikiem a Siódmoklasistami.